Wstęp: Co to jest przebieg?
Zakup nowego samochodu z salonu to dla wielu klientów ważna inwestycja i decyzja, która może wpłynąć na wiele aspektów ich życia. Podczas wyboru nowego pojazdu, jednym z najważniejszych czynników jest ilość przejechanych kilometrów przez samochód. Przebieg to nic innego jak liczba kilometrów, które zostały przejechane przez pojazd od momentu jego produkcji. To ważna informacja, ponieważ może to wpłynąć na stan techniczny oraz wartość rynkową pojazdu.
Ale jaki przebieg ma nowe auto z salonu? Czy faktycznie jest ono całkowicie pozbawione przebiegu, czy może jednak posiada pewną liczbę kilometrów na liczniku? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania poniżej.
Jaki przebieg ma nowe auto z salonu: Słowo o fabrycznym przebiegu
Chcąc zrozumieć, jakie przebiegi mają nowe auta z salonu, warto wprowadzić pojęcie „fabryczny przebieg”. Fabryczny przebieg to liczba kilometrów, które samochód przejeżdża w czasie testów kontrolnych i weryfikacyjnych, przeprowadzanych przez producenta przed odebraniem pojazdu przez właściciela.
W zależności od producenta i modelu pojazdu, fabryczny przebieg może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów. Dlaczego producenci muszą przejechać nowe samochody przez taką odległość? Dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa. Podczas testów fabrycznych producent sprawdza m.in. hamulce, silnik, zawieszenie i inne podzespoły. Każde auto musi zostać dokładnie przetestowane i dopiero po stwierdzeniu, że spełnia ono standardy producenta, jest gotowe do sprzedaży.
Z tego powodu, kiedy klient otrzymuje nowe auto z salonu, zazwyczaj ma ono już pewną liczbę kilometrów na liczniku – fabryczny przebieg.
Czy fabryczny przebieg wpływa na wartość samochodu?
Chociaż fabryczny przebieg może wynosić tylko kilkadziesiąt kilometrów, w niektórych przypadkach może to wpłynąć na wartość rynkową pojazdu. Szczególnie w branży motoryzacyjnej, istnieje przekonanie, że im mniejszy przebieg, tym lepiej dla klienta.
Z tego powodu, samochody z niskim przebiegiem są zwykle wyceniane wyżej niż te, które mają wyższy przebieg. Nawet jeśli auto jest praktycznie nowe, posiadanie już kilku kilometrów może wpłynąć na jego wartość, chociaż niekoniecznie musi negatywnie.
Jaki jest typowy fabryczny przebieg dla nowego samochodu?
Jaki jest typowy fabryczny przebieg dla nowego samochodu? To zależy od producenta i modelu. Niektóre marki stosują minimalny fabryczny przebieg, ograniczając testy tylko do minimum, podczas gdy inne przeprowadzają szczegółowe badania, przemierzając setki kilometrów na drodze.
Większość samochodów z niskim budżetem posiada fabryczny przebieg na poziomie od kilkudziesięciu do kilkuset kilometrów. Natomiast auta klasy premium, takie jak BMW czy Mercedes, często mają fabryczny przebieg przekraczający 500 km.
Mity o nowych samochodach z salonów samochodowych
Chociaż fabryczny przebieg jest czymś normalnym i nie powinien wpłynąć na jakość nowego samochodu, istnieją pewne mity, które krążą wokół samochodów z salonów samochodowych.
Mit: Nowe samochody są całkowicie pozbawione przebiegu
To nieprawda. Przebieg fabryczny, jak już wyjaśniliśmy, to liczba kilometrów, którą auto przejechało podczas testów kontrolnych i weryfikacyjnych. To normalna rzecz, a każde nowe auto z salonu posiada go na liczniku. Nie oznacza to jednak, że samochód był już używany na drodze.
Mit: Samochód z małym przebiegiem zawsze będzie w dobrym stanie technicznym
To również nieprawda. Choć niski przebieg może świadczyć o tym, że auto było mniej używane, fakt ten nie gwarantuje, że samochód jest całkowicie pozbawiony wad lub uszkodzeń. Być może auto było źle użytkowane lub miało wypadek, nawet jeśli przebieg jest niski. Dlatego zawsze warto dokładnie sprawdzić samochód przed zakupem, niezależnie od przebiegu.
FAQs: Najczęściej zadawane pytania o przebiegi samochodów z salonów samochodowych
Czy fabryczny przebieg to jedyny rodzaj przebiegu, jakim może być obarczone nowe auto?
Nie, nowe auto może mieć także tzw. „transportowy przebieg”, czyli liczbę kilometrów, które zostały przejechane przez samochód podczas transportu od fabryki do salonu samochodowego lub magazynu. Może to wynosić od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.
Czy inny rodzaj przebiegu niż fabryczny wpływa na wartość samochodu?
To zależy od rodzaju przebiegu i od ilości kilometrów, które zostały przejechane. W przypadku transportowego przebiegu wartość samochodu powinna być nieco niższa niż w przypadku samochodu bez transportowego przebiegu. W przypadku przebiegu użytkowania przez firmę wynajmującą samochody, wartość samochodu powinna być o wiele mniejsza niż w przypadku samochodu prywatnego.
Czy warto kupować samochód z dużym przebiegiem?
To zależy od stanu technicznego samochodu. Sam fakt, że auto ma dużo przejechane, nie oznacza, że jest całkowicie wyeksploatowane. Przy właściwej dbałości i regularnym serwisowaniu, samochód z dużym przebiegiem może jeździć długo i bezawaryjnie.
Podsumowanie
Jaki przebieg ma nowe auto z salonu? Jak już wyjaśniliśmy, każde nowe auto posiada swoją unikalną wartość fabrycznego przebiegu, która wynika z testów kontrolnych i weryfikacyjnych przeprowadzanych przez producenta. Choć fabryczny przebieg nie powinien wpłynąć na jakość samochodu, w branży motoryzacyjnej często uważa się, że samochody z mniejszym przebiegiem są wyceniane wyżej niż te z wyższym przebiegiem.
Jest to jednak tylko jeden z czynników, które należy brać pod uwagę podczas zakupu nowego auta. Warto pamiętać, że niski przebieg nie gwarantuje, że samochód jest w dobrym stanie technicznym, podobnie jak duży przebieg nie oznacza, że samochód jest już zużyty.
Dlatego, jeśli planujesz zakup nowego samochodu z salonu, nie skupiaj się tylko na fabrycznym przebiegu. Zwróć uwagę na stan techniczny samochodu, przeprowadź dokładne badania i zawsze zachowaj zdrowy rozsądek.